Read, Discover, Understand and Learn

Jadikan Hari Ini Lebih Baik Daripada Hari Semalam

Bayt al-Qalb

Semilir Kata ~ Seutas Bicara ..:::.. Segedung Rahsia ~ Segunung Rasa

view:  full / summary

~ He Knows The Best ~

Posted on May 18, 2010 at 1:53 PM Comments comments (1)

Segala puji-pujian setia ku panjatkan pada yang Maha Esa ~ Alhamdulillah :)

 

Senyapku bukan kerana tak rindu

Diamku bukan kerana tak mengingatkanmu

Tapi, senyap dan diam itu ...

Ku terjemahkan melalui doaku padamu

Moga dalam lindungan Allah selalu

Moga senyum dan bahagia sepanjang hidupmu

Semoga ukhwah kita mekar hingga ke hujung waktu

Amiiin ...

 

* * *

 

Sukar untuk ku ungkap dengan kata

Payah untuk ku berkisah dengan susunan bahasa

Rumit andainya diurai dengan alunan nada

Hanya secalit rasa yang penuh makna

Tanpa ada penjelasannya

Hanya Allah yang Maha Esa

Arif akan setiap jawabannya

 

* * *

 

Ada pokoknya, tiada buahnya

Ada akarnya, tiada tunjangnya

Ada cahayanya, namun belum ku temui maksudnya

 

Hati tak gundah

Jiwa tak resah

Iman tak goyah

Hanya, nafsu yang terkadang sering berbalah

 

Dekat hujungnya

Jauh permulaannya

Entah bagaimana

Hendak ku analisis semuanya

 

* * *

 

Bait kata terlihat tak sempurna

Apa kan daya, ini sahaja luahan rasa

Meski ku himpun sekian lama

Tetap jua begini penyudahnya

 

Rangkaian makna tersirat semuanya

Tidak ku sangka begini akhirnya

Mengapa begini entry ku jadinya

 

* * *


sOon ~ new updates insya Allah

Posted on April 6, 2010 at 9:03 PM Comments comments (0)


a good start :)

Posted on January 29, 2010 at 12:20 AM Comments comments (0)

Bismillahirrahmanirrahim …

 

Selembut kata menyusun bicara,

Seindah bahasa tersusun sempurna,

Kalam diatur memulakan ceritera,

Kemilau sukma menikam jiwa.

 

Bukan berniat ingin berpujangga,

Bukan juga mereka cerita,

Hanya berkisah pada yang selayaknya,

Hanya bermadah tentang yang sepatutnya.

 

Malunya rasa memilih kata,

Menjaring kisah pengganti bicara,

Hinanya diriku di mata Tuhanku,

Moga Kau terima aku di sisi Mu.

 

Buat sahabat2 dan semua yang sudi menjenguk bayt yang serba dhaif ini, ucapan terima kasih ku dahulukan. Maaf jua andai ada tulisan yang sebelumnya mengguris rasa kalian. Diri ini sering alpa dan leka. Lupa dan lagha. Tegurlah andai ada pincang di mana-mana.

 

* * *

 

Cepat sungguh masa berlalu. Dah di penghujung Januari pun ye. Allahuakbar! Benar, Disember dan Januari ku sangat padat. Hanya Allah tempat ku sandarkan segala kelelahanku. Subhanallah. Terima kasih ya Allah :D Tanpa Mu pasti saja aku terumbang ambing, tidak terurus dalam melaksanakan tanggungjawab dan amanah sepanjang hari2 yang telah berakhir ini.

 

Alhamdulillah ~ Adilnya diri Mu wahai Khaliq ku. Kau berikanku segala kesibukan, namun perancangan dan aturan Mu amat mengharukanku. Sempurna! Allahuakbar! Indah sungguh rasa tatkala seluruh jiwa dan pergantungan, ku serahkan pada Mu ya Allah :roll:

Sejujurnya duhai sahabat2 yang ku sayangi, tiada langsung persediaan yang sewajarnya ku lakukan bagi tiga sesi pembentangan yang lepas. Bagi subjek Ulum al-Qur’an, tajuk kumpulan ku adalah ‘Asbaabunnuzul’ ~ subjek Undang2 Kontrak pula ‘Pelaksanaan & Pelepasan Kontrak di Malaysia’ ~ subjek Islamic Administration & Management pula ‘pembentangan kertas kerja berdasarkan konsep PLOC’.

Waktu pembentangan itulah saat pertama aku membaca bahan yang perlu dihujahkan. Innalillah.

Hanya Allah yang Maha Mengetahui sederas apakah getaran di hatiku. 

 

SUBHANALLAH ALHAMDULILLAH ALLAHUAKBAR

 

* * *

 

Untuk entri kali ini, insya Allah ada 2 album gambar yang akan ku upload. Satu adalah album sewaktu perkhemahan rekreasi & kembara (group A) di Botanical Garden, Air Keroh pada 15 – 17 Januari yang lepas. Manakala, satu album lagi adalah gambar sewaktu program khidmat masyarakat di Batu 6, Bangi yang berlangsung pada 23 Januari yang lepas. Alhamdulillah, semuanya berjalan lancar. Berkat doa semua dan tautan hati kita amiiin :wink:

 

* * *

 

Mungkin entri kali ini agak panjang, banyak yang ingin ku kongsikan. Antaranya cebisan isi dari buku kecil yang baru ku perolehi berjudul “Pesonanya Malu”.

 

{ APABILA MALU TIDAK BERFUNGSI ~

Apakah keistimewaan wanita sehingga menarik perhatian lelaki? Sememangnya wanita berbeza dengan lelaki dan mempunyai banyak kelainan.

Dalam sebuah hadith, Nabi s.a.w bersabda yang bermaksud: “Terdapat 99 bahagian tarikan pada wanita berbanding lelaki, lalu Allah kurniakan ke atas mereka sifat malu.”

HR Baihaqi.

Walau apa pun yang dilakukan oleh wanita, ia tetap menarik perhatian lelaki. Jika dia melakukan sesuatu kebaikan, dia dikagumi. Apabila dia berbuat jahat, dia diminati. Apabila dia memakai pakaian yang menutup aurat, dia dilihat menawan. Apabila berpakaian seksi dilihat menggoda dan macam2 lagi yang menarik perhatian. }

 

{ MALU DI KALANGAN LELAKI ~

Kerana malu, lelaki mengingatkan diri dan wanita tentang batas2 sosial, pergaulan halal dan haram. Kerana malu juga lelaki menjaga dan mendidik nafsunya. Kini, kebanyakan lelaki sudah hilang malunya. Kerana hilang malu, lelaki mengajak wanita melakukan perkara mungkar. Kerana hilangnya malu, lelaki lupa tentang hukum Allah s.w.t. Kerana hilangnya malu, lelaki mungkin hilang taraf sebagai ‘khalifah’! }

 

{ MALU MELAHIRKAN KASIH SAYANG ~

Malu seorang isteri sebenarnya dibina sejak awal pertunangan. Dalam Islam, urusan peminangan tidak boleh dibuat secara langsung kepada gadis. Urusan peminangan mestilah melalui bapa, ibu atau waris gadis tersebut. Itu adalah adatnya. Seorang gadis pula tidak boleh berkata secara terang bahawa dia bersetuju untuk berkahwin. Jika gadis itu berdiam diri bermaksud dia setuju dengan perkahwinannya. Dari sinilah dikatakan, “malu itu tandanya setuju.” }

 

Kali ini, akan ku biarkan kalian menganalisis dan mendalami maksud di sebalik setiap petikan isi kandungan buku itu. Fahamilah dengan jiwa yang murni, telusurilah dengan mata hati yang terbuka :roll:

 

Dari hadith riwayat Anas bin Malik, Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud:

Apabila seseorang menunjukkan ghairah atau tarikan berahi kepada setiap perkara yang dilakukan, ia akan menjadi keburukan dan apabila malu disertakan dalam setiap perbuatan, ia akan menjadi indah.

HR Tirmidzi.


^^ everlasting LOVE ^^

Posted on December 20, 2009 at 8:15 PM Comments comments (0)

Salam kasih … salam sayang

buat semua yang kukasihi dan kusayangi kerana Nya :D

 

Kita sudah melewati tahun baru hijrah dengan izin Allah yang Maha Pemurah.

Andai kita tidak diberikan keizinan ini, mungkin sahaja kita tak akan pernah mampu melalui hari-hari ini dengan selamat dan teratur. Alhamdulillah. Terima kasih ya Allah atas segala kemurahan dan kemuliaan Rahmat Mu.

Hanya pada Mu kami sujud menyembah, hanya pada Mu kami tangis mengadu, hanya pada Mu kami kekal memohon.  

 

* * *


Sabtu yang lepas, Allah jua yang memberikan aku kesempatan meng upload gambar-gambar di program ‘Fun @ Masjid’ yang ku janjikan tempoh hari. Di samping itu, ada lagi dua album yang terdapat di Goldtinted’s Gallery. Sedikit akan ku ceritakan tentang gambar-gambar tersebut. Untuk gambar walimah yang mana pengantinnya sangat cantik! Hehe. Itu sahabatku, Hafizah bt. Isa. Kami  sama-sama pernah berkongsi suka duka sewaktu diploma dahulu. Di tahun akhir pengajian, kami ditaqdirkan menyewa rumah yang sama dan menghuni bilik yang sama. Subhanallah! Indahnya saat itu. Aku tahu bertemunya kami pasti akan membibitkan banyak kenangan manis dalam diri kami masing-masing.


Manakala, untuk gambar yang latarbelakangnya sangat ceria itu pula adalah gambar-gambar ketika rakaman rancangan TV terbitan JAKIM. Perincian tentang rancangan tersebut, sila klik link ini :D Seramai 40 pelajar muslimat dari KUIS yang turut serta sebagai penonton rancangan 'Adik-adikku' tersebut. Kami dijemput untuk menjadi penonton bagi peringkat separuh akhir kedua (sebanyak 3 episod). Subhanallah adik-adik yang menyertai program realiti ini sangat hebat! Aku kagum. Di samping para 'Murabbi' a.k.a mentor mereka yang bukan calang-calang figure juga. Nantikan siarannya ya ~ bagiku ini adalah medium ilmiah yang sangat baik untuk melatih & mentarbiah 'buluh' yang masih 'rebung'. Semoga kita yang sudah 'rebung' ini juga mendapatkan input yang banyak dari mereka insya Allah :)

 

* * *

 

29 Disember 2009 ~ Selasa

 

Hari ini rasa ingin senyum selalu. Entah kenapa. Subhanallah. Indahnya ketenangan yang Allah anugerahkan buatku. Damainya hati ini. Sedari semalam ku rasakan damai itu. Sungguh Allah itu Maha Mengetahui setiap rahsia yang dititipkan buat setiap hamba Nya.

 

Semalam, ada suatu hal yang membuatku tersenyum panjang. Sahabatku, Jenny mengirimkan mesej dan mengatakan bahawa dia bermimpi tentangku. Ish, macam-macam kan? Yang lebih buat diriku hendak tersenyum panjang adalah keseriusannya dalam memberitahuku perihal mimpinya itu.

“Mimpi nik gembira,” katanya.

Aku sekadar tergelak kecil saat membaca kirimannya itu.

“Entahlah pelik je nik gembira .. pencuri masuk rumah nik pun gembira,”

“Kita tak main2 nik,” itu mesej seterusnya dari sahabatku itu.

Aku ketawa kecil lagi. Damai hati dengan telatah sahabatku yang sering membuat senyuman melingkar di bibir apabila membaca mesej daripadanya :tongue:

Syukran sahabat atas segalanya. Hanya Allah yang Maha Mengetahui apa yang tersirat di sebalik mimpimu itu. Ku doakan dirimu bahagia selalu.

 

Hari ini teman sekelas pula menegurku,

“Ceria je kak, ada apa ni?” soalnya. Aku tergelak.

Ceria apanya. Malam ni ada test, kot la nak happy sangat pun. Hehe. Mungkin damai yang Allah kirimkan, ingin ku kongsi buat semua insan yang ada di sekelilingku. Moga mereka terbius sama.

Bak kata satu pepatah,

“Laughter is the sun that drives winter from the human face.”

 

 

Subhanallah allahuakbar alhamdulillah ~

 

Meski jadualku harianku makin padat untuk Disember dan Januari akan datang, Allah itu Maha Adil. Diberikan kelancaran dan kemudahan dalam setiap urusanku dan sahabat-sahabatku. Alhamdulillah. Ternyata di celah-celah kesibukan yang hanya Allah sahaja yang Tahu, banyak hal yang dapat ku selesaikan. Berkat bantuan teman-teman dan doa daripada ummi serta sahabat-sahabat yang sentiasa ku sayangi. Syukran kathiran :wink:

 

* * *

Ma’an najah fil imtihan buat semua yang sedang menghadapi peperiksaan dan ujian. Moga setiap usaha dan kesungguhan kalian menjadi asbab kepada kejayaan yang Allah janjikan itu. Yang paling penting adalah keredhaan Allah dalam setiap langkah yang kita semua ambil. Andai ada yang pincang, sama-samalah kita memperingati dan perbaiki. Insya Allah kita semua dalam perhatian dan pengawasan Allah selalu.

 

Buat yang sedang diuji dengan pelbagai ujian yang meresahkan hati, sahabatmu ini mendoakan agar keresahan itu segera pergi amiiin :roll:

Nyatanya, ujian itu adalah rencah penting dalam hidup kita selagi kita adalah milik Allah. Bahagialah sahabat-sahabatku yang sedang diuji, tahulah kalian bahawa kalian sedang dilimpahi kasih sayang dari Allah. Ambillah ujian itu sebagai titik untuk mendekatkan diri kepada Nya.

Luahkan segala yang terbuku di hati pada Nya. Andai sukar untuk dikisahkan pada teman mu, berkisahlah pada Allah. Kerana Dia tidak pernah tidak memahamimu, Dia tidak pernah jemu mendengar celotehmu, Dia sentiasa ada untuk menjaga hatimu.  

 

* * *

 

Sedikit perkongsian ilmu buat kalian. Potongan hadith-hadith dari riwayat Imam Bukhari dan Imam Malik untuk kalian :cool:

 

Bukhari :: Book 8 :: Volume 76 :: Hadith 425

Narrated Mujahid:

'Abdullah bin 'Umar said, "Allah's Apostle took hold of my shoulder and said, 'Be in this world as if you were a stranger or a traveler." The sub-narrator added: Ibn 'Umar used to say, "If you survive till the evening, do not expect to be alive in the morning, and if you survive till the morning, do not expect to be alive in the evening, and take from your health for your sickness, and (take) from your life for your death."

 

Malik :: Book 59 : Hadith 59.1.1

Yahya related to me from Malik that he heard that Luqman al-Hakim made his will and counselled his son, saying, "My son! Sit with the learned men and keep close to them. Allah gives life to the hearts with the light of wisdom as Allah gives life to the dead earth with the abundant rain of the sky."

 

Malik :: Book 47 : Hadith 47.2.9

Yahya related to me from Malik from Salama ibn Safwan ibn Salama az-Zuraqi that Zayd ibn Talha ibn Rukana, who attributed it to the Prophet, may Allah bless him and grant him peace, said, "The Messenger of Allah, may Allah bless him and grant him peace, said, 'Every deen has an innate character. The character of Islam is modesty.' "


bayt al-jadid

Posted on December 6, 2009 at 3:15 PM Comments comments (0)

Assalamualaikum to all my dearest friends and mostly to invisible visitors

that always pray the best for me ...

May Allah grant all of you prosperous and good health amiiin!

A new template and a little transformation to my 'bayt' ~ Hope all of you feels calm and peace each time visiting my tiny personal web pages.

These changes, including transferring a few pages to another web log. Plus, I am adding my own social network pages at this moment. InsyaAllah, all of you can click at Goldtinted's Link to find out more.

* * *

Last week, my faculty held quite a big event for 4 days, started on 1st Dec to 4th Dec 2009. This named as “Legal Week”. Huhu. Two thumbs up to the crew of planning this big event since last semester. Though, I still can see a lot of lacking in handling the program that came from irresponsible team members. Well, it happens in any event organizing though. So, the tentative and slots pack between those 4 days quite amazing and exclusive. Mabruk to all!

Alhamdulillah, I manage to join a few slots within my pragmatic days. Fuh! Then the best part came. Heheh. Allah destines the whole thing. On Saturday morning, I arrived home at 8am then rushed to PAKSI program at 9am :) Hehe.

Before I forget, PAKSI held this program under name of "FUN @ Masjid". This program detained for primary student from standard one to standard six. Alhamdulillah, almost 100 participants come for registration. The program started from 8 am till 4:30 pm. You notice something weird? Because I said I rushed there at 9, right? Huhu. That's what I called ad-hoc facilitators. Kikiki. InsyaAllah. More on this entire program, insyaAllah I'll post it on next entry. Altogether with pictures. :)

* * *

Ya sahibah, please pray for me. This week going to be my presentations week, tests week, submitting assignments week and attending invitation week. Pray that I manage to cope with all that smoothly biiznillah :)

Not to be forgotten ~ my prayer to all of my dearest sahabah and lovely visitors, may Allah help you strive for the best and lead you with HIS mahabbah hand towards mardhatillah amiiin.

Lots of love from me to you, mwah!


Rss_feed

Webs Counter

Recent Videos

272 views - 0 comments
303 views - 0 comments
330 views - 0 comments

Quote of the Day

Quote of the Day

Share on Facebook

Share on Facebook