Read, Discover, Understand and Learn

Jadikan Hari Ini Lebih Baik Daripada Hari Semalam

Bayt al-Qalb

Semilir Kata ~ Seutas Bicara ..:::.. Segedung Rahsia ~ Segunung Rasa

view:  full / summary

~ end ~

Posted on November 24, 2009 at 11:22 AM Comments comments (0)
salam kasih ~ salam sayang buat semua :)

salam aidiladha ~ moga iktibar dari kisah anbiya' kita sama2 jadikan teladan insyaAllah.

Cuti semester baru bermula. Tak lama, cuma seminggu tapi memadai bagiku. Lebih lama, pasti lebih banyak kelalaian yang aku cipta. Almaklumlah, di rumah :D

Jangan salahkan sesiapa, salahkan diri sendiri. Makanan hati, makanan jiwa & makanan rohani. Segera, segera. Aku perlukannya. 

Alhamdulillah, separuh diriku masih sedar akan tugasan yang dikirimkan pensyarah2 kesayanganku sepanjang cuti ini. Syukran :wink: Andai bebas dari tugasan, pasti lebih parah leka ini. hehehe.

Semester dah di pertengahannya, subjek pun agak banyak. Mohon doa dari semua agar diri yang lemah ini bisa lebih bersemangat & berusaha & insyaAllah lebih berjaya dari yang sebelumnya :roll:

Terasa jadualku sangat penuh untuk disember & januari akan datang. Lebih2 lagi di hujung minggu. Tak boleh diubah lagi nampaknya. Harap2 tiada yang keciciran. 

Alhamdulillah ~ sabtu lepas (21 nov) sempat menyertai aktiviti KTI (Komuniti Teman Inteam). Biarpun bukan ahli KTI yang aktif. Dapat bantu ainur di dapur sudah cukup buat diri ini bahagia. Gabungan cik nik & cik jenny a.k.a hulubalang ainur pada sabtu lepas betul2 menyimpan seribu satu rahsia. heheh. 

Adik2 di Baitu Saidatina Khadijah, Gombak sangat best. Biarpun tidak ikut serta sebagai fasi sepanjang program, kewujudanku dirasai salah seorang penghuni rumah itu. Seorang adik perempuan memeluk leherku erat, lantas mencium kedua belah pipiku saat aku minta diri untuk pulang. Tergamam dibuatnya, aku tak sangka. Sayu di hati apabila satu ucapan keluar di bibir mungilnya itu, "Akak, nanti datang lagi ye." Pantas ku jawab, "Mesti datang, insyaAllah." :) 

* * * 

Dikesempatan ni, ingin ku ucapkan tahniah & selamat berbahagia untuk teman seperjuangan DSPI yang baru melangsungkan walimah bbrp mggu lepas ~ Faizatul Akma @ apai :D 

Bakal melangsungkan minggu hadapan ~ Nurin Izyani pada 12hb disember & Hafizah Isa 13hb disember insyaAllah ... smg walimatul urus kalian berjalan lancar. 

Oh tak lupa, sepupu sendiri. Heheh. 12hb juga. Tahniah untuk kak yani :D
Akan datang nanti ~ we'll wait and see huhu. 

* * *

I'll stop waiting. I want to put an end to the waits :) It does not mean that my faith has fade. It just that I think this is the full stop of a wait. Nothing more than that. 


Saat jiwa diberi makanan rohani =)

Posted on November 10, 2009 at 1:16 AM Comments comments (0)

Masya Allah … tabarakallah ~

O Allah I call for strength and patient. I may be a dreadful servant of yours but I still want your sympathizes. Truthfully, I’m in the middle of something that bothering me. Either you gave me that ‘test’ to increase my level as a servant upon you OR it’s a reminder for me to watch out my steps ~ only you know the best. It’s just that I’m begging you, Allah to guide me throughout the right path and hold my hand tight, so that I will never fell down terribly.

Please Allah makes my heart tougher than ever. I just do not want this matter tend to be something that will ruining my principle all this while. Yes, the folks may say it is nothing to ponder upon. But as for me, it is the first step of precaution. I can not imagine what this person’s agenda, behind all this is. What I can say is you know about certain something the best.

Though, this situation kind of fifty percent similar of what had happened previously. But, still. I’m hardly managing it well.

If I think about ‘this’ irrationally, it heat my temper up. If I took ‘this’ rationally, it will makes me sad. Allah once said, “La yukallifullah illa wus’aha.”

There must be great outcome behind all this. Insya Allah, I will try my best to calm down and manage it wisely. Please pray for me ya ~


* * *


Alhamdulillah … I know he always listen to my little voice. Thank you Allah for the care and love you are willing to pour upon me =)

Maybe this time is a ‘finally’ decision I have made that makes that person REALLY understand what I meant by ‘stop bugging me’.


THANK YOU ALLAH! I LOVE YOU SO MUCH.

Hasbi rabbi jallallah, ma fi qalbi ghairullah …


“It is he who has made you (his) agents, inheritors of the earth: He has raised you in ranks, some above others: that He may try you in the gifts He has given you: for your Lord is quick in punishment: yet He is indeed Oft-Forgiving, Most Merciful.”

Suraah al-An’am 6 : 165




* * *


Biiznillah my semester started with calm and peace. Tough I and my friends have been tested with a lot of obstacles and little adventures here and there. Heheh. I bet those are how Allah teaches us to be better and tougher. Plus, matured! Yeah, amiiin =)








My birthday anniversary! Ops. Am I compatible to use that ‘anniversary’ word?? Hurm, ok je kan? Heheh.

A lot of my beloved family and friends wished me ‘Happy Birthday’. Million of thanks to all of you will not enough to capture how much I am grateful to received them.




Thanks … thanks … and thanks again. Hugs and kisses to all of you.

Gifts from Allah ~

I never am able to count them well, throughout my entire life.

I am likely to be breathless without you, Allah.

Ok, I may stop right now. I have to attend lecture and classes after this. Insya Allah I will write more soon.

Pray the best for me dear sahabah. Love from me! Mwah.

“By different methods, different men excel.

But where is ‘he’ who can do all things well.”

Charles Churchill.

usaha untuk menaip ~

Posted on September 25, 2009 at 3:01 AM Comments comments (0)

Salam aidilfitri buat semua sahabat yang disayangi  :) Sedih pula bila Ramadhan dah berlalu pergi. Moga aku masih diberi peluang untuk bertemu Ramadhan yang akan datang insya Allah :) 


Nampaknya macam cik nik adibah najihah betul2 'berpuasa' internet. Heheh. Kadang-kadang suatu hal yang tidak sengaja dielakkan itu adalah yang terbaik Allah dah rancang untuk kita. Setelah bermuhasabah, aku mulai mengerti mengapa & kenapa. Jawabannya, biarlah ku simpan di qalb ku sahaja  ;) Sungguh, Ramadhan yang lepas benar2 memberikan ketenangan buatku. Tambahan pula 3 minggu awal Ramadhan adalah tempoh peperiksaan akhir semesterku. Minggu terakhir berpuasa, aku sudah mula bercuti semester. Sangat tenang bila musim peperiksaan dalam bulan suci itu. Hanya Allah yang Tahu sedamai apakah qalb ku saat itu. Alhamdulillah :) 






Cuti 5 minggu? Adeh, lama tu. Hati dah menggamit untuk kembali ke KUIS. Uwaaa! Tell me, how am I gonna do. Isk, cik nik ni pelik. Orang kalut nak cuti, dia pulak kalut nak ke sana (mungkin itu omelan sahabat2ku di kala membaca ayat ini hihi) :tongue: 


Syukur yang tak terhingga ku panjatkan buat Ilahi kerana masih diberi kesempatan untuk merasai nikmatnya berjuang di medan ilmu Nya :) Subhanallah, indahnya sukar untuk ku gambarkan. Kekuatan kita terletak pada kuatnya tali ukhwah antara kita. Walau kita baru mengenali, namun, banyak kenangan indah yang tercipta dengan kalian. Syukran kathiran! Sahabat2 seperjuangan yang tak putus2 memberikan semangat. 








Ya, najah yang kita mahukan bukan untuk seorang tapi untuk kita semua! Sahabat2 seperjuangan SMSU 3 ~ semoga kita semua beroleh najah fil imtihan niha'ie saabiqan amiiin :) 


Buat adik2ku sayang semuanya ~ Diba, Iqa, Daya, Fawa, Bella, Nurul, Mimi, Sasha, Jannah ... salam kerinduan dari akak. Ukhwah kita selamanya insya Allah. 








Thanks sebab korang selalu ceriakan hari2 akak ~ sentiasa doakan akak ye. Sayang adik2 akak semuanya !!!


* * *


Insya Allah Oktober nanti, bermulalah semester baru. Cepat sungguh masa berlalu. Ya Allah, janganlah Kau letakkan aku di kalangan manusia yang leka & tidak berbuat hal yang berfaedah di waktu lapang yang Kau telah anugerahkan. Amiiin. 




Sahabat2, mohon doa agar diri ini lebih tegar dari yang sebelumnya dalam menghadapi banyak hal yang sukar dijangka. Diri ini sangat lemah andai dihujani ujian2 yang berat, sungguhpun aku tahu Allah akan menguji sesuai dengan kemampuanku. 


" Usa'id bin Hudair berkata: Semoga Allah memberikan balasan baik kepadamu.

Demi Allah, tidak pernah terjadi satu pun peristiwa yang tidak engkau sukai melainkan Allah menjadikan kebaikan untukmu."

 :)


sukar ditafsir semuanya

Posted on July 5, 2009 at 8:15 AM Comments comments (0)

Assalamualaikum buat semua sahabat yang disayangi selalu

Pertama-tamanya syukur ke hadrat Ilahi kerana masih memberikan kesempatan bagiku berkongsi sesuatu dengan kalian di sini. Meski perkongsian ini bukanlah suatu yang luar biasa, namun ku harapkan ia sentiasa mampu membuahkan sejuta rasa kecintaan :wink: pada Allah dan Rasul Nya insya Allah ...

Minggu lepas, aku dihambat kesibukan duniawi yang agak melelahkan. Sungguhpun begitu, tak sekalipun aku berputus asa & mengeluh. Insya Allah. Ku gagahkan diriku yang sedang diuji dengan sedikit kesakitan. Natijah kealpaan ku sendiri, hujan yang selayaknya menjadi rahmat buat bumi ini berubah kesannya kepada musibah buatku :( . La haula wa la quwwata illa billah ... Alhamdulillah, syukur atas kasih dan sayang Nya kerana aku diberikan nikmat kelancaran dalam setiap urusanku sepanjang minggu yang berlalu ... Allahuakbar!

Allah Maha Teliti dalam PerancanganNya ~ pemikiran aku sebagai hamba itu terlalu terhad dan tidak mampu menjangkaui sempadan masa Penciptanya. Tatkala aku menghitung bahawa aku bakal tidak dapat menghadiri reunion bersama sahabat2 seperjuanganku :(, Allah berkata yang sebaliknya. Ternyata, perkiraanku tentang aktiviti kayak pada 4hb yang lepas telah ditunda ke 18hb akan datang insya Allah. Alhamdulillah :D Seawal mungkin ku khabarkan pada cik Yumiza, selaku pihak penganjur a.k.a tuan rumah.

Kelas 5 Budiman 2003, Sekolah Menengah Kebangsaan Jalan 3 tetap di qalb ku. Ukhwah fillah antara kita pasti selamanya. Aminnn. Kita dipertemukan dan dipisahkan pasti ada hikmahnya. Menghitung hari yang kita lewati, sudah 5 tahun rupanya kita semua tidak bertemu. Allahuakbar! Masa begitu pantas berlalu. Meski tidak semua yang dapat hadir, kerinduanku pada kalian seakan terubat. Agaknya, kalian sudah menyuntik ‘ubat’ yang paling mujarab buatku. Heheh. Maklumlah hampir kesemua di kalangan antum tegar menongkah arus di bidang perubatan. Syabas dari sahabatmu. Mabruk!

* * *

Mengimbas hari sebelumnya, aku dan sahabatku, ruzaini @ nama manja yang ku beri padanya (cik jenny) hihi ~ bersama-sama menyiapkan chocolate cake & carrot cake untuk dibawa pada hari Sabtu itu. Temanya adalah potluck. Maka, ini sahaja idea yang keluar dari kami. Usai pulang dari KUIS malam itu, abang dan umi terus menghantarku ke rumah Jenny. Memulakan projek membuat kek dalam keadaan ketawa yang bersisa. Entah apa yang kami bualkan, semuanya tiada hujung dan pangkal. Hehe. Itulah tradisi kami kalau bersua ;) Mengusik, membalas, mengusik & terkena lagi. Hihi.

Jutaan terima kasih buat keluarga kami berdua yang amat memahami :wink: Proses demi proses dan alhamdulillah kek kami selesai lebih kurang jam 1 pagi (Sabtu) :D 

Meski mata hampir terkatup dek kelelahan aktiviti di siang hari, namun insya Allah sepenuh hati kami melakukannya dengan ikhlas. Khas buat teman-teman yang sudah sekian lama tidak bertemu. Moga rasa kasih dan sayang kami itu terluah pada hasil tangan kami yang tidak seberapa itu. Amiiin ...

* * *

04072009 ~ Kenangan Terindah

... ... ...

Sesungguhnya sukar untuk aku nukilkan. Indah. Laksana memulakan semula ukhwah itu dari permulaannya. Rindu. Ternya kita sudah tua dimamah usia. Damai. Kematangan kita didorong pengalaman. Subhanallah!


























Special credit goes to the photographer that turn those moments into something memorable to ponder upon ~ Miss Yumiza and the rest :) Arigato!

* * *

Kehadiran Ustazah Raihan & Cikgu Fuziah (selaku tuan rumah) amat mengharukan. Lihatlah duhai ‘mentari kami’, anak didikmu kini berkumpul di hadapanmu. Mungkin kami nakal dahulunya, sering memeningkan kepalamu ~ sekarang, inilah kami anak didikmu yang dahulu. Terima kasih cikgu-cikgu & ustaz ustazah atas ilmu yang dicurahkan. Sesungguhnya di situlah keberkatan bagi kami.

Terkadang perubahan itu perlu. Terkadang kekal itu perlu.

Terkadang kedua-duanya sama perlu.

Apa jua sahabat-sahabatku, antum masih kekal diingatan. Sama seperti di 5B dahulu. Insya Allah! Sungguhpun, ada antara kita yang tidak pernah berbual bersama. Tapi, indahnya ukhwah semasa di bangku sekolah itu tetap ada.

Kita semakin matang seiring usia, ada banyak hal yang perlu diambil kira. Mungkin, lima tahun yang lalu kita bisa menganggap ia tiada apa-apa. Kemudian, melihat setahun yang lalu hal itu biasa sahaja. Mungkin seminggu yang lalu, dirasakan ia hal yang biasa. Tapi, manusia itu berubah ke arah yang lebih baik dari hari yang sebelumnya.

Maafkan sahabatmu ini andai ada kata yang sukar dimengerti, andai ada tingkah yang susah difahami, andai ada perhitungan yang salah dijelasi. Diriku hanya insan lemah yang kadang iman dan hatinya tersasar jauh dari jalan Tuhan. Maafkan, andai dirimu sahabat ku jerat bersama.

'lil girl & the Almighty Allah

Posted on June 8, 2009 at 7:58 AM Comments comments (0)

Salam kesejahteraan buat sahabat-sahabat yang dikasihi selalu. Semoga kalian sentiasa di bawah payungan kasih sayang Allah amiiin :)

Kuliah pagi ini pada jam 9, masih sempat kiranya aku mencoret sesuatu di bayt al-qalb.

“Mulakan harimu dengan senyuman.”

Pasti sahabat sentiasa mendengar kata-kata ini. Ya, pagi ini aku bangun sambil tersenyum walaupun mataku masih terpejam. Pasti Diba pelik dengan tingkahku. Hehehe. Hujung mingguku terasa bahagia, dipenuhi dengan hal-hal yang kurasakan bermanfaat. Alhamdulillah :D

Musim walimah dan mengikat tali pertunangan buat sahabat-sahabatku telah tiba. Pada Sabtu yang lepas, Shida selamat diijab qabulkan alhamdulillah! Mabruk ya ukhti! Hampir 4 semester kami berkongsi bilik, subhanallah indahnya persahabatan kami. Meski nik tak dapat turun ke Kuala Kangsar, ingatan dan kasih sayang sentiasa diutus dari jauh insyaAllah. Buat shida, semoga tabah menelusuri hidup sebagai isteri. Didoakan semoga Allah merahmati kehidupan berkeluarga Shida dan suami amiiin :wink:

Minggu hadapan ada yang akan bertunang dan walimah :cool: Gembira tatkala mendengar berita-berita sebegini dari sahabat-sahabat seperjuangan. Moga Allah merahmati kelancaran majlis antum amiiin.

Abu Umamah r.a. memberitakan, Nabi s.a.w bersabda:

“Siapa kasih kerana Allah, benci kerana Allah, memberi kerana Allah dan tidak memberi kerana Allah, maka sesungguhnya sempurnalah keimanannya.”

(HR Abu Daud: Sahih)

* * *

“Jaga hati, jaga iman, tundukkan pandangan ye nik”

Insya Allah duhai sahabat sayang, peringatanmu sentiasa terpahat di qalb sahabatmu. Saat mengingat perbualan kita tempoh hari, air mata mulai menitis. Sungguh rahsia Allah itu Maha Luas. Allahuakbar! Sahabat, cubaan ini sangat besar. Meski yang terdahulu hampir sama, namun kali ini sangat menyesakkan hati sahabatmu. Ku dambakan doa dari mu sahabat, semoga sahabatmu ini sentiasa tegar menghadapi semuanya.

“Allah nak uji sejauh mana cinta nik pada Allah.”

Ya, sahabat. Sahabatmu ini menerima dengan redha andai ini percaturan Maha Pencipta dalam menilai cinta sahabatmu pada NYA.

Sahabat, semoga kita sentiasa kuat dalam menghadapi semua ini. Insya Allah :D Andai sahabatmu lemah, sahabatmu tahu pasti sahabatnya akan berdiri memberikan kekuatan buatnya. Ukhwah kita atas nama Allah wahai sahabat. Terima kasih buat doa dan sokonganmu sahabatku, selama persahabatan kita. Hanya Allah yang bisa menilai semua itu :)


Rss_feed

Webs Counter

Recent Videos

272 views - 0 comments
303 views - 0 comments
330 views - 0 comments

Quote of the Day

Quote of the Day

Share on Facebook

Share on Facebook